2023-09-15

Pressmeddelande 2023-09-15

Rutab tar över Enequi’s försäljning av snabbkopplingar

Rutab, en framstående aktör inom kabel- och installationsteknikbranschen, meddelar idag en spännande strategisk förändring i företagets affärsverksamhet. Rutab kommer att ta över försäljningen av snabbkopplingssystem från Enequi för att ytterligare stärka sin position som en ledande leverantör inom branschen.

Den strategiska förändringen är en del av Rutab’s engagemang för att bredda sitt produktutbud och möta den ökande efterfrågan från sina kunder. Genom att inkludera Enequi’s produktportfölj av snabbkopplingar i sitt erbjudande kommer Rutab att kunna erbjuda ännu mer omfattande helhetslösningar inom kabel- och installationsteknik. Detta kommer att gynna både befintliga och framtida kunder genom att erbjuda en ännu bredare och mer mångsidig produktlinje.
Övertagandet kommer att ske från och med 2: a oktober.

"Vi är glada över att kunna meddela denna spännande utveckling inom Rutab," säger Frank Robertsson, VD på Rutab. "Genom att ta över försäljningen för snabbkopplingar från Enequi kommer vi att i ännu högre grad kunna erbjuda våra kunder helhetslösningar och högkvalitativa produkter inom Affärsområdet Installations fokusområde. Detta steg kommer att stärka vår position som en pålitlig partner inom kabel- och installationsteknik."

Samtidigt kommer Enequi att fokusera på sin kärnverksamhet, nämligen utvecklingen och försäljningen av intelligent energilagring. Denna strategiska inriktning kommer att möjliggöra för Enequi att öka sin expertis inom energilagring och driva innovation inom detta viktiga område.
De senaste åren har intresset för energilagring ökat på marknaden och fler och fler vill använda sin solenergi på ett smartare sätt genom att addera ett smart batteri. Enequi har tydligt märkt av att efterfrågan har stigit och fastighetsägare blir mer medvetna om fördelarna med förnybar energi ihop med energilagring.

"För oss på Enequi är det en naturlig utveckling att låta Rutab ta över försäljningen av våra snabbkopplingsprodukter," säger Håkan Svärd, VD på Enequi. "Detta kommer att möjliggöra för oss att fokusera fullt ut på att utveckla och förfina våra energilagerlösningar, vilket är en av de mest spännande och snabbväxande sektorerna inom energibranschen."

Både Rutab och Enequi är övertygade om att denna övergång kommer att resultera i ökad kundnöjdhet och bättre möjligheter att möta marknadens behov. Företagen ser fram emot att fortsätta att utvecklas inom respektive segment.

För mer information och förfrågningar, vänligen kontakta:
Rutab AB (HK Sverige), 0380 - 55 50 50, info@rutab.se
Enequi AB, 010 -122 17 00, info@enequi.com